Han sa att han bara hade ett häftande kommando på språket, ett av de hinder som ofta tycktes göra Berti Vogts oupphörliga och övertygande under hans olyckliga och oproduktiva tid som ansvarar för Skotlands lag.
Le Guen har förvirrad dessa rapporter. Medan han åtföljs av en tolk för att hjälpa honom över det tillfälliga språkliga hinderet, tycks hans allmänna artikulär vara en man som har gjort en seriös övning inom några månader sedan han tog jobbet.
Och trots kolonin av franska spelare nu vid Ibrox, var han snabb att insistera på att engelska skulle vara omklädningsrummets språk. Detta skulle lugna anhängare som kanske hade varit oroade för möjligheten att bilda klick, såsom de bland nederländska spelare som sägs ha skadat moral hos Rangers under McLeishs föregångare, Dick Advocaat.
Billiga Nigeria VM tröja 2018
Le Guens rimliga tillfredsställande start på kampanjen - en 2-1 seger bort till Motherwell där ett antal poängmöjligheter slösades - följdes av hans första möte med att mala missnöjda fans i 2 ... # 8209; 2 rita hemma till Dundee United för åtta dagar sedan.
Nästa dag var han i centrum för en headline-händelse, där han spottades av en keltisk supporter samtidigt som han deltog i Parkhead-lagets match mot Hearts at Tynecastle. När han påminde om ögonblicket på fredagen verkade han mer förvånad än avskyvärd och var personifieringen av diplomati.
'Jag vill bara respekteras, inte nödvändigtvis gillade,' sa han. 'När jag kom hit trodde jag att det skulle vara en bra idé att titta på så många spel som möjligt eftersom det är min arbetssätt. Jag blev lite förvånad över det, men det gör mig inte så illa om Skottland.